علمی و آموزشی

فواید دستگاه بخور یا رطوبت ساز چیست ؟

دستگاه بخور یا رطوبت ساز  :  یکی از آن وسایلی است که وجودش در محیط‌ سرپوشیده مانند خانه و محل کار لازم است اما خیلی از ما اهمیت آن را نمی‌دانیم و فقط زمانی که سرما می‌خوریم، از دستگاه بخور برای تنفس بهتر استفاده می‌کنیم. دستگاه بخور در دو نوع سرد و گرم وجود دارد که هر کدام کارآیی مخصوص خود را دارند و در مواقع مختلفی استفاده می‌شوند. از آن‌جا که دستگاه بخور گرم به‌ مراتب شناخته شده ‌تر از دستگاه بخور سرد است، این مطلب به توضیح این که دستگاه بخور سرد چیست، چه فوایدی دارد، و همینطور فرق دستگاه بخور سرد و گرم می‌پردازیم.

کار دستگاه بخور سرد چیست؟

کار این دستگاه این است که رطوبت مورد نیاز برای محیط را تامین کند. چیزی که به‌عنوان بخور سرد از این دستگاه خارج می‌شود، قطرات آب نیست بلکه در اصل یک هاله‌ی مه‌آلود است که با تولید مه و غبار خنک، رطوبت مورد نیاز محیط را تولید می‌کند.

این دستگاه، با کاهش خشکی هوا به‌خصوص در شهرها و محیط‌هایی که هوای خشک دارند، به تامین رطوبت مورد نیاز هوا کمک می‌کند و از ازیاد گرد و غبار و آلودگی محیط جلوگیری می‌کند. باید توجه داشته باشید که دستگاه بخور سرد اصلا حس خیسی ایجاد نمی‌کند و فقط هاله‌ای خنک را تجربه خواهید کرد که باعث بهتر کار کردن سیستم تنفسی می‌شود.

این دستگاه‌ها با دو روش تبخیری و اولتراسونیک کار می‌کنند و از آن جهت که آب را داغ نمی‌کنند، مصرف برق پایینی دارند.

دستگاه بخور سرد تبخیری

در این مدل دستگاه، فیتیله‌ای وجود دارد که آب را جذب کرده و هوا از آن به داخل فیتیله دمیده می‌شود. بر اثر این کار بخار خنک و مطلوبی تولید شده و در محیط پخش می‌شود. همچنین این مدل دستگاه آلودگی‌های محیطی را به خود جذب می‌کند.

ََ

دستگاه بخور سرد اولتراسونیک

دستگاهی که با این تکنولوژی بخار سرد تولید می‌کند، با استفاده از سیستم لرزش این کار را انجام می‌دهد. لرزش اولترا سونیک به کمک دیافراگی انجام می‌شود که داخل آن قرار دارد و خیلی سریع می‌لرزد. بدین ترتیب آب به بخار سرد تبدیل می‌شود.

فواید بخور سرد

کار این دستگاه این است که رطوبت مورد نیاز برای محیط را تامین کند. چیزی که به‌عنوان بخور سرد از این دستگاه خارج می‌شود، قطرات آب نیست بلکه در اصل یک هاله‌ی مه‌آلود است که با تولید مه و غبار خنک، رطوبت مورد نیاز محیط را تولید می‌کند.

این دستگاه، با کاهش خشکی هوا به‌خصوص در شهرها و محیط‌هایی که هوای خشک دارند، به تامین رطوبت مورد نیاز هوا کمک می‌کند و از ازیاد گرد و غبار و آلودگی محیط جلوگیری می‌کند. باید توجه داشته باشید که دستگاه بخور سرد اصلا حس خیسی ایجاد نمی‌کند و فقط هاله‌ای خنک را تجربه خواهید کرد که باعث بهتر کار کردن سیستم تنفسی می‌شود.

این دستگاه‌ها با دو روش تبخیری و اولتراسونیک کار می‌کنند و از آن جهت که آب را داغ نمی‌کنند، مصرف برق پایینی دارند

دستگاه بخور سرد برای چیست؟

    اگر آلرژی دارید و شب‌ها نمی‌توانید راحت بخوابید، همچنین در طول روز نفس کم می‌آورید، یک دستگاه بخور به تنفس هر چه بهتر شما در طول شبانه‌روز کمک می‌کند. همچنین، وجود ذرات معلق در هوا می‌تواند علائم آلرژیک را تشدید کند اما دستگاه بخور از آن‌جا که مجهز به فیلتر تصفیه‌کننده‌ی هوا است، گرد و غبار را نیز جذب می‌کند تا هوای سالمی را تنفس کنید و همچنین، خروپف کردن در خواب نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

    با کاهش گردو غبار در محیط خانه، خانه شما تمیز می‌ماند و دفعاتی که لازم است به نظافت بپردازید کاهش پیدا می‌کند. لوازم خانگی چوبی و همینطور دیوارهای گچی نیز سالم‌تر می‌مانند و ترک نمی‌خورند.

    در مواقع سرما خوردگی که مجاری تنفسی می‌گیرد و موقع نفس کشیدن با مشکل مواجه می‌شویم، یک دستگاه بخور می‌تواند به شرایط موجود کمک کند و وضع مجاری تنفسی را بهبود ببخشد. همچنین، به این علت که ویروس‌ها و باکتری‌ها کمتر فرصت جابه‌جایی در هوای خنک را دارند، احتمال ابتلا به سرما خوردگی بسیار کاهش می‌یابد.

    دستگاه بخور سرد یون منفی ایجاد می‌کند. شاید فکر کنید یون منفی چیز بدی است اما باید بدانید که یون‌های منفی موجب شادی، طراوت و سرحالی می‌شوند در حالی‌که یون مثبت، کرختی و خستگی ایجاد می‌کند. این دستگاه، یون مثبت را در فضا پر می‌کند و به سرحال بودن شما و سرزندگی کمک زیادی می‌کند.

    برای این‌که پوست سالم و شادابی داشته باشید، لازم است که رطوبت پوست شما همیشه تامین باشد و خشک نشود. خشکی پوست منجر به پیری زودرس می‌شود و مشکلاتی چون خارش و ترک پوستی ایجاد می‌شود. همچنین، حساسیت پوست بالا می‌رود. دستگاه بخور سرد با تولید رطوبت مورد نیاز پوست از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند و پوست شما هیدراته می‌شود.

    این دستگاه به علت سرد بودن، مشکلی برای کودکان و حیوانات خانگی شما ایجاد نمی‌کنند. اگر بچه‌ها بر اثر کنجکاوی به این دستگاه دست بزنند، نه می‌سوزند و نه مشکل خاصی برای ان‌ها پیش می‌آید.

    بعضی از گیاهان، نیاز به محیط‌های مرطوب دارند وگرنه نمی‌توانند رشد کنند و از بین می‌روند. با کمک دستگاه بخور سرد، رطوبت مطبوعی که این گیاهان نیاز دارند تامین شده و از رشد آفت، قارچ و باکتری جلوگیری می‌شود.

نگهداری و نحوه‌ی استفاده از بخور سرد

این دستگاه همانطوری که متوجه شدید فواید زیادی دارد اما اگر یک سری اصول را در استفاده از آن‌ها رعایت نکنید، ممکن است مشکلاتی برای ما ایجاد کند.

    دستگاه بخور را هر روز تمیز کنید و در کمترین حالت، هفته‌ای یکبار حتما آن را با آب و صابون بشویید.

    دستگاه را دائما روشن نگذارید چرا که میزان رطوبت محیط بسیار زیاد می‌شود.

    داخل دستگاه بخور آب سرد از آب جوشیده و سرد استفاده کنید تا عمر دستگاه کم نشود.

فرق دستگاه بخور سرد و گرم

اکثر افراد، با شنیدن نام دستگاه بخور یاد بخور آب گرم می‌افتند؛ چرا که این دستگاه‌ها قدیمی‌تر و به‌مراتب شناخته‌شده‌تر هستند. دستگاه بخور سرد را می‌توانیم نسل جدید بخور، و فرزند بخور آب گرم بدانیم. این دستگاه‌ها، با مکانیزم متفاوتی بخار تولید می‌کنند. همچنین، چون برای تولید بخار از حرارت استفاده نمی‌کنند، مصرف انرژی پایین‌تری از دستگاه بخور سرد دارند.

دستگاه‌های بخور گرم بیشتر در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد است و استفاده می‌شوند و برای مواقعی که در فصول سرد سرما خورده‌اید بسیار ایده‌آل هستند. البته، از آن‌جا که این دستگاه داغ است، باید خیلی مراقب کودکان باشید که به خود آسیبی نرسانند و دستگاه را واژگون نکنند.

دستگاه بخور سرد، ایمنی بسیار بالایی دارد و لمس آن نیز آسیبی به کسی نمی‌رساند. روشن بودن دستگاه بخور سرد در فصول گرم بهار و تابستان بسیار معمول‌تر است و بدون این‌که دما را بالا ببرند، رطوبت مورد نیاز را تامین می‌کند.

ریختن اسانس در دستگاه بخور

خیلی از افراد دوست دارند برای پخش روایح و عصاره‌های گوناگون در هوا، از اسانس در دستگاه بخور استفاده کنند. اما نمی‌شود در هر دستگاهی از اسانس استفاده کرد.

به‌طور کلی توصیه می‌شود داخل دستگاه بخور سرد اسانس نریزید و در دستگاه‌های بخور گرم نیز، بهتر است ببینید آیا دستگاه شما محلی برای ریختن اسانس دارد یا نه. در بعضی مدل‌ها، جایی قرار گرفته که شما بتوانید در آن اسانس اضافه کنید و از خواص آن‌ها بهره ببرید.

تعدادی از اسانس‌هایی که استفاده از آن‌ها بسیار مرسوم است، اسانس نعنا، اسطوخودوس، رزماری و گلاب است

جمع‌ بندی

همانطور که متوجه شدید، وجود یک دستگاه بخور سرد در خانه، هم برای خود شما، هم برای کودکان و هم اثاثیه و گیاهان خانه نقشی حیات دارد و در بهبود حال عمومی همه‌ی افراد خانواده تاثیر می‌گذارد. البته، دستگاه بخور نباید به‌صورت یک سره روشن باشد وگرنه میزان رطوبت خانه بسیار بالا می‌رود و می‌تواند تاثیری معکوس بگذارد.

سوالات متداول

دستگاه بخور سرد برای چیست؟

دستگاه بخور سرد یکی از لوازمی است که وجود آن در خانه ضروری است. این وسیله در بهبود مشکلات تنفسی در افرادی که دارای آسم هستند، بهبود کیفیت خواب و کاهش خروپف، تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان، کاهش شوره‌ی سر و بهبود کیفیت پوست و مو نقش زیادی دارد.

دستگاه بخور سرد بهتر است یا گرم؟

هر دو دستگاه مفید هستند اما دستگاه سرد، هوایی به مراتب مطبو‌ع‌تر تولید می‌کند و وجود آن در محیط آرامش‌بخش‌تر است. همچنین دستگاه بخور سرد از ایمنی بیشتری برخوردار است و اگر برای مدت طولانی روشن بماند، اذیت نخواهید شد.

رطوبت ایده‌ آل برای منزل چقدر است؟

رطوبتی که برای داخل منزل ایده‌آل است و برای سلامت شما و وسایل خانه ضرری نخواهد داشت، در بازه‌ی ۳۰ تا ۵۰ درصد است. رطوبت بیشتر یا کمتر از آن، برای سلامتی آسیب‌رسان است و می‌تواند شرایط لازم برای رشد باکتری و قارچ را در خانه فراهم کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *